animal crossing new horizons voor de nintendo switch,game review

Review Animal Crossing: New Horizons voor de Nintendo Switch

Door Marco Sinds de sluiting van de scholen heeft de Nintendo Switch meer dan ooit aan gestaan. Spelen als Mario Party, Mario & Sonic op de Olympische Spelen en Just Dance spelen we regelmatig met het hele gezin. Na veel reclames van het spel Animal Crossing te hebben gezien, besloten we om ook dit spel te kopen. In deze review lees je wat wij hier thuis van het spel Animal Crossing: New Horizons vinden en kom je erachter of het een familiegame is of niet.

Animal Crossing: New Horizons is hier te koop.

Wat is het doel van het spel Animal Crossing – New Horizons?

Animal Crossing is eigenlijk de perfecte game voor deze tijd. Nu de kids (grotendeels) thuis moeten blijven i.v.m. het coronavirus is het bij Animal Crossing juist de bedoeling om de ‘wereld’ te ontdekken en op een ver eiland weer een nieuw leven op te bouwen. Dit alles zonder druk om te presteren en in een heerlijk relaxte vakantiesfeer.

Het spel verloopt parallel aan de β€˜echte’ tijd. Dus: is het negen uur ’s ochtends op 15 april? Dan is het in het spel ook negen uur ’s ochtends op 15 april. De omgeving in het spel past zich ook aan aan de seizoenen in de echte wereld.

Animal Crossing: het begin van je avontuur

Na het opstarten van het spel krijg je eerst een uitgebreide uitleg van je avontuur. Je reist af naar een eiland en kunt daar een bestaan opbouwen. Tom Nook is een figuur die een belangrijke rol speelt. Hij is eigenaar van alles in het spel en regelt de handel. Tom legt ook uit hoe alles werkt en geeft je een tent om in te slapen. Ook geeft Tom je een NookPhone. Hiermee kun je o.a. je vorderingen bijhouden in het spel. De handel in het spel gaat via Nook Miles (de munteenheid van Animal Crossings).

Nook’s hut…

Na het kiezen van een overnachtingsplek op het eiland begint je ontdekkingstocht. Verspreid over het eiland liggen grondstoffen die je kunt verzamelen. Denk aan hout, stenen, metalen en fruit.

Je kunt in het spel grondstoffen en voorwerpen kopen en verkopen bij de familie Nook. Ook kun je via een terminal β€˜online’ bestellingen plaatsen voor voorwerpen. Deze worden dan de volgende dag met de post in je brievenbus bezorgd.

Hoe langer je speelt, hoe meer je ontdekt en hoe groter je Animal Crossing wereld wordt. Bovendien vinden er regelmatig Animal Crossing updates plaats, waardoor er iedere keer weer leuke, nieuwe features bijkomen.

animal crossing new horizons voor de nintendo switch,review,game review,vliegtuig ander eiland
Bezoek een ander eiland per vliegtuig…

Kun je Animal Crossing: New Horizons samen spelen?

Omdat we veel Nintendo games met de hele familie spelen, wilden we dit ook doen met Animal Crossing. Het spel geeft aan dat er tot maximaal 4 spelers op de dezelfde console kunnen spelen. Het duurde even voordat we door hadden hoe je met meerdere spelers tegelijk kon spelen. Het is namelijk belangrijk dat iedereen een eigen Nintendo-account heeft en het spel opstart vanuit zijn eigen account. Dan doorloop je de introductiefase en kies je een locatie op het eiland. Ben je eenmaal gevestigd op het eiland, dan kun je door middel van de Nookphone je medespelers oproepen.

Indien je samen speelt, dan is er een leider. Die kan dingen bouwen en de NookPhone bedienen. De volger kan eigenlijk niet veel en alleen voorwerpen verzamelen. Wil je alle functionaliteiten als speler, dan moet je de leider zijn of alleen spelen.

Mijlpalen

Er is geen tijdsdruk bij Animal Crossing: New Horizons en mijlpalen (zaken die je verder brengen in het spel) worden onbewust ontdekt. In het begin geeft een hengel de mogelijkheid om de vissen in het water te vangen. Een polsstok zorgt ervoor dat je over een rivier kunt springen en het land om je eiland kunt ontdekken. Na enkele dagen kun je je tent veranderen in een huisje en zodra je genoeg miles hebt verzameld, kun je met het vliegtuig naar andere eilanden afreizen.

animal crossing new horizons voor de nintendo switch,ladder gebruiken,game review,nintendo switch spel

Hoe lang duurt een spelletje?

In principe is een spel oneindig. De game is zo uitgebreid dat je steeds weer nieuwe voorwerpen ontdekt die weer meer mogelijkheden met zich meebrengen. Je kunt met een vliegtuig naar andere eilanden en daar weer nieuwe grondstoffen en voorwerpen vinden. Je tent verandert langzaam tot een villa met heel veel verschillende mogelijkheden.

animal crossing voor de nintendo switch,game review,leuk nintendo switch spel
Het huis dat wij hier inmiddels hebben gebouwd…

Voor welke leeftijd is Animal Crossing geschikt?

De Animal Crossing wereld ziet er zeer vriendelijk uit. Veel kleinere kinderen zullen dan ook de visuals leuk vinden. Qua leeftijd zou ik minimaal 5 jaar adviseren. Dit vooral, omdat bij het spel wel wat inzicht vereist is. De uitleg is wel in het Nederlands, maar uitgeschreven. Dus idealiter kunnen de spelers lezen en zo de instructie snappen. Bij ons leest ons zoontje van 8 regelmatig de teksten voor, zodat zijn kleinere zusje ook begrijpt wat de bedoeling is.

Hoeveel kost Animal Crossing voor de Nintendo Switch?

Wij kopen altijd graag een fysiek exemplaar van een spel. Zo kunnen we de game altijd nog verkopen (wat in de praktijk eigenlijk nooit voorkomt). Animal Crossing was overal volledig uitverkocht, maar op de Nederlandse website van Amazon vonden we gelukkig nog de fysieke versie. Ook nog eens tegen een hele voordelige prijs. De verpakking was weliswaar in het Duits, maar het spel is verder gewoon in het Nederlands. Helemaal prima dus.

Eindoordeel Animal Crossing: lekker relaxed gamen

Het spel wordt bij ons na drie weken nog elke dag gespeeld. Het spel is ideaal tijdens de corona tijd, maar ook als alles weer β€˜normaal’ is, is deze game een welkome afwisseling ten opzichte van de meer prestatiegerichte games.

Onze kinderen vinden de game leuk en kijken vaak of de bestelde voorwerpen al bezorgd zijn. Ook ontdekken ze andere eilanden. Ze zijn nieuwsgierig hoe het er daar uitziet en wat ze er weer kunnen verzamelen.

Met elkaar spelen we deze game niet heel vaak. Als je echt samen wilt spelen, dan zijn Nintendo Switch spelletjes zoals Super Mario Party, Just Dance en Mario & Sonic op de Olympische Spelen meer geschikt. Toch betrap ik mijzelf erop dat ik regelmatig in mijn eentje de game opstart om de Animal Crossing wereld te ontdekken. De game werkt ontspannend en het is altijd leuk om te zien hoe de kids reageren als papa ineens een groter huis heeft gebouwd dan hun huis… ;-).

Het spel Animal Crossing: New Horizons voor de Nintendo Switch is hier te koop en is hier tevens aanzienlijk goedkoper dan bij andere aanbieders.

Zie ook: